Kvinna eller man?

Har någon läst artikel i AB om att det utreds om den kvinnliga 800 meters löperskan Caster Semenya verkligen är en kvinna? Sjukt förnedrande, om hon nu är kvinna vill säga. =)

 Caster i mitten

Detta fick iaf mig att tänka på den Polska kvinnan Stanisława Walasiewicz som var en sprinterdrottning som bland annat tog OS-guld på 100 meter i 1932 och satte mängder av världsrekord. 1980 blev hon ihjälskjuten vid ett rån och vid obduktionen upptäcktes det att hennes könstillhörighet var oklar. Jag antar att misstankarna fanns redan när Stanislawa var aktiv, för kollar man på bilderna är detta knappast en skräll.

 Stanisława Walasiewicz

Vissa har även tagit upp att Moçambiques Maria Mutola är väldigt manlig av sig. Jag vet inte, känns knappast lika solkart som Stanislawa. Vad tycker du? Jag älskar förresten att jag hittade en bild av Maria Mutola i Inter tröja. =)

  Maria Mutola

När jag googlade efter bilder på dessa "damer" lyckades jag hitta denna donna också =)


Hermann "Dora" Ratjen var en manlig tysk friidrottare som tävlade på 1930-talet som kvinna.

Ratjen vann ett EM-guld 1938 med nytt "världsrekord". På vägen hem från EM blev Ratjen arresterad på järnvägsstationen i Magdeburg och en polisläkare konstaterade att Ratjen hade manliga könsorgan. Rekordet på 1,70 blev aldrig erkänt och det tyska friidrottsförbundet avstängde Ratjen på livstid officiellt "för brott mot amatörreglerna". 1957 gick Ratjen själv ut i offentligheten och berättade att han hade tvingats att tävla som kvinna av de tyska myndigheterna.

 Dora Ratjen


Kommentarer
Postat av: Boppe

Om jag inte missminner mig har Mutola fött barn?

2009-08-20 @ 11:50:37
Postat av: doris med rosetten

zzzzz...

2009-08-24 @ 09:04:27
Postat av: Anonym

Den här bloggen borde uppdateras oftare

2009-08-24 @ 16:49:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0